// you’re reading...

Online Marketing

Het grote kanaalconflict


Op het MWG congres oreerde Vincent Evers er op los over business die naar internet verdween. Hoe alles daardoor beter werd. En hoe de oorspronkelijk bedrijven daardoor slechts tien procent van de omzet over hielden. Hij had daarbij het voorbeeld Funda (overigens uit een eerdere column van hem) waarbij de makelaars eerst voor 10x de omzet van Funda zaken deden en dat door de komst van Funda het nu makkelijker en goedkoper is om een huis te vinden.
Voor de reisbranche geldt dit ook. Zo schreef ik al eerder over het onvermogen van de reisbranche om mij een fatsoenlijke last-minute te bieden. Ook lijkt men niet in staat om een fatsoenlijke vliegticket vergelijker te maken (en met de komst van de low cost carriers is dat helemaal onmogelijk, maar kijk eens op Lowcostairline.nl). Maar ik begrijp nu dat dat geen onmacht is, maar gewoon pure onwil!
De reisbranche is bang geld te verliezen als hun tarieven transparant worden. Als je niet meer dagen op zoek moet voor een goedkope ticket of vakantie, dan neem je dus gewoon direct de goedkoopste. En dan is men de inkomsten van de brandstoftoeslag, reserveringskosten, ticketprintkosten(!) en security tax ineens kwijt. De branche is bang om zijn business naar internet te verplaatsen omdat men dan in conflict raakt met de traditionele reisbureau’s. Ook is men bang om een serieuze vergelijkingssite te steunen omdat men dan daadwerkelijk moet concurreren op wat men biedt.
Uiteindelijk zullen ze er toch aan moeten geloven. Het is natuurlijk wachten op de Funda, de Google, de Amazon of nog beter de Easyjet onder de reissites. Wie is er in staat dit open te breken? Wie bouwt een vergelijker waarbij de consument weer aan de knoppen zit? Ik kijk uit naar een fusie tussen de KLM site, de eerder genoemde Lowcostairlines.nl, Tripadvisor en Kieskeurig.

Be Sociable, Share!

Discussion

2 comments for “Het grote kanaalconflict”

  1. Ik denk niet dat het echt onwil is, maar wel onmacht De marketeers en managers van de achterlopende bedrijven hebben gewoon niet genoeg kennis.

    Over de low-cost en het selecteren van simpelweg de goedkoopste vlucht: het is een kwestie van tijd voordat dit inderdaad fatsoenlijk kan. Als het zover is zullen ook in Europa de Jetblue’s opstaan, om zich te onderscheiden met service en andere aardigheden waar mensen wel degelijk op zitten te wachten.

    En ehhh, wat bedoel je met de easyjet onder de reissites? Is easyjet gee reissite? 😀
    Dat de lowcost airlines op de meeste prijsvergelijkers niet zijn te vinden, is omdat ze hun low cost maken door niet te investeren in deze affiliate marketing. Jij weet toch wel dat Ryanair de goedkoopste is als je naar Londen wil, dus je hoeft niet naar vliegwinkel.nl om er een uit te zoeken.

    Ik schrijf redelijk uitgebreid over een iets ander aspect van dit onderwerp, het verschil tussen de aannbieders en vergelijkers in online marketing power:
    http://www.usarchy.com/2006/02/online-marketing-is-oorlog-aanbieders-en-vergelijkers-vechten-het-uit/

    Door: Ruben's usability | March 21, 2006, 10:49
  2. “Ook lijkt men niet in staat om een fatsoenlijke vliegticket vergelijker te maken”.

    Toch wel, kijk maar eens op http://www.vliegticketvergelijker.nl voor een low cost airlines vergelijker.

    Door: Pim | May 1, 2007, 22:27

Post a comment