// you’re reading...

Online Marketing

Levenscyclus nieuwe technologieen


Een tijdje geleden zag ik op het Mobile Marketing Event een presentatie van Qi-ideas en Heineken. De twee sprekers vertelden over de manier waarop nieuwe technologie wordt ingezet in de marketingmix. De interessantste observatie vond ik dat zij aangeven dat je op een tweetal momenten in je marketing iets kunt met nieuwe technologie:

– Bij lancering van de technologie. Hier kun je ondanks een kleine userbase toch een relatief grote hoeveelheid publiciteit gebruiken. Als voorbeeld noemden zij het H-e-l-l-o.org project van Heineken. Hierbij zat een prijsvraag die slechts door een heel klein aantal personen is ingestuurd, maar die een heel grote media-coverage kende.
– Bij massale adoptie van de technologie. Op dit moment is het ‘tipping point‘ reeds bereikt en is de technologie zo ingeburgerd dat er voldoende massa is om rond te komen van het uitbaten van de technologie. Dit zie je bij GSM, DVD en CD’s. Hier zijn de eerste investeringen terugverdiend en kan nu geld worden verdiend. UMTS heeft hierbij dus nog een lange weg te gaan, maar volgens dit schema (en mijn theorie) zouden de initiele kopers van de licenties dus de uiteindelijke winnaars zijn!

Interessant is wat je met de middenfases moet doen. Het onderstaande schema geeft aan dat je hier aan community building zou moeten doen. Als je te laat instapt lijkt mij dat moeilijk (Microsoft lijkt de uitzondering te zijn die de regel bevestigt). Om juist met nieuwe technologie om te gaan (en je afdoende budgetten hebt) zou je dus volgens mij moeten instappen bij de meeste relevante nieuwe technologieen (na een eerst ‘sanity check’ uiteraard). Dit heeft als voordeel dat je behalve een goede hoeveelheid publiciteit en een innovatief imago ook nog eens je first mover advantage kan cashen in de vierde fase!

(Bron: Qi-ideas)

Be Sociable, Share!

Discussion

No comments for “Levenscyclus nieuwe technologieen”

Post a comment