// you’re reading...

Entrepeneur

Moet een nutsbedrijf als Ziggo wel een merk bouwen?

Logo ZiggoSinds ik van Nijmegen naar Utrecht verhuisde heb ik internet en TV via Casema. Ik koos hiervoor omdat ik geen vaste telefoon meer wilde en je bij ADSL van KPN nog een telefoonlijn moest hebben. Eigenlijk ben ik altijd tevreden geweest. Er waren nooit grote storingen, de kosten liepen niet uit de hand en de snelheid van de verbinding ging met de tijd mee. Onlangs lanceerde Ziggo met veel kabaal. Dit kwam in de plaats van mijn vertrouwde Casema.

Nu is er al veel geschreven over Ziggo. Zo is er veel mediageld besteed en werkte het samenvoegen niet voor alle klanten naar behoren. Maar de prijs ging niet omhoog en mijn internet bleef het doen (tot gister dan, toen had men last van een enorme storing). Maar de grote vraag is, is zo’n verandering wel nodig.

Ik zie internet tegenwoordig als een nutsbedrijf. Net als gas, water en licht heeft eigenlijk iedereen wel een internetverbinding. En de vraag is op welke basis de consument zijn keuzes maakt. Ik kom niet veel verder dan prijs, betrouwbaarheid, service en snelheid. Maar waar ligt de onderscheidelijkheid?

  • PrijsQua prijs ligt Nederland redelijk gemiddeld in Europa (aldus de OECS). Toch is de prijs van breedband internet in Duitsland ongeveer de helft van dat in Nederland. Hier is zeker een mogelijkheid om je te onderscheiden.
  • Betrouwbaarheid – Voor Casema / Ziggo had ik UPC en over beide had ik weinig klachten qua uptime. Ik kan geen cijfers vinden van betrouwbaarheid per ISP, maar ik vermoed dat iedereen het kunstje van een werkende verbinding nu wel zo’n beetje door heeft. Hier is dus niet echt ruimte je te onderscheiden.
  • Service – Dit is eigenlijk het grote klachtenpunt bij providers. Men is onbereikbaar, of je moet betalen voor het indienen van een klacht, je krijgt geen deskundig antwoord enz. enz.. Er zijn providers (XS4ALL wordt vaak genoemd) die service hoger in het vaandel hebben staan. Die zijn dan vaak ook wat duurder. De echte prijsvechters hebben vaak mindere service.
  • Snelheid – Dit is eigenlijk hetzelfde als prijs. Voor geld zijn bijna oneindig snelle verbindingen te koop. Maar net als met processorsnelheden van computers is het niet langer zaligmakend. Zolang er geen downloadlimiet op je abonnement zit is voor de meeste mensen een abonnement met 1.500 kbit/s meer dan voldoende. Je kan je er niet echt meer mee onderscheiden

Eigenlijk kun je je dus alleen onderscheiden op service en prijs. Het merk Ziggo (en ook alle andere ISP’s) doet aan geen van beiden iets. Ze proberen een gevoel te kweken zonder mij hard te overtuigen van hun kwaliteiten. Hiermee laten ze eigenlijk zien dat ze niet zo onderscheidend zijn. Een merk bouwen kost veel tijd en vooral veel geld. Het kweken van een gevoelsmerk nog veel meer van beiden. Zou het niet veel beter zijn om tegen een zo laag mogelijke prijs zoveel mogelijk service te bieden? Men heeft een grote userbase, dus mond op mond reclame doet dan de rest.

Be Sociable, Share!

Discussion

No comments for “Moet een nutsbedrijf als Ziggo wel een merk bouwen?”

Post a comment