// you’re reading...

Entrepeneur

Kantoorautomatisering 2.0, een stuk goedkoper

Wat zou het gemiddelde automatiseringsbudget zijn van een bedrijf van 100 personen? Ik denk dat het qua kantoorautomatisering per persoon op minimaal 100 euro per maand ligt voor software licenties, security updates en onderhoud (hardware buiten beschouwing gelaten). Dus dat is 120.000 euro per jaar. Als zo’n bedrijf ook nog een site heeft (25.000 euro per jaar), wat aan online marketing doet met e-mail (25.000 euro per jaar) en een tweetal actie sites (15.000 euro) dan begint het al een heel budget te worden. Dan heb dingen als een mobiele site (7.500 euro), factuursoftware (7.500), financiele software (5.000) nog niet gehad. In het totaal kom je dan op 205.000 euro. Dat is een heleboel geld en volgens mij moet dat heeeeeeel veel goedkoper kunnen.

In de huidige tijd met cloudcomputing en online applicaties moet dat goedkoper kunnen. Ik zal wat voorbeelden geven voor elk van de genoemde posten:

  • Kantoorautomatisering bestaat bij de meeste bedrijven uit een officepakket met een e-mail client, wat projectmanagement software en bij vooruitstrevende bedrijven een . Bij de meeste bedrijven is dit pakket van Microsoft. Dit is te vervangen door bijvoorbeeld Google apps dat $50 per werknemer per jaar kost. En ja, dat heeft minder functionaliteit, maar ik durf er om te verwedden dat 99% van het bedrijf dit niet mist. Qua onderhoud denk ik dat een systeembeheerder een enkele dag in de week ermee bezig is. Dat brengt de automatiseringskosten op (32 euro (=$50)x100)+(0,2×60.000)=15.200 euro
  • Het maken van een site hoeft niet door een full service bureau te gebeuren. Zoek een goede ontwerper (bijvoorbeeld via Guru.com (buitenland) of Freelance.nl (NL)) dan heb je een ontwerp voor 5.000. Werk met een open source CMS en laat het implementeren door een handige free lancer (weer 5.000) en zoek zelf je hostingpartij uit (1.500 of minder per jaar) en dan ben je klaar voor 11.500 euro
  • Voor actiesites kun je ook werken met open source software (WordPress is hier heel geschikt voor). Een ontwerp moet je hier voor 1.500 euro kunnen krijgen. Voor nog eens 1.500 euro kun je dit laten implementeren. En omdat je zelf je hosting hebt geregeld kun je zo’n site gewoon bij je eigen hosting bijplaatsen. Voor 2 actiesites ben dan 6.000 euro verder.
  • Omdat je met een open source pakket werkt heb je nagenoeg zeker een plugin die van je site een mobiele site genereert. En zeg nou zelf, veel mobiele sites gaan niet veel verder. Ook staat een en ander dan niet op een ander hostingplatform. Je ben dan klaar voor een dag werk van een programmeur, dus 800 euro.
  • Voor factuursoftware gebruik ik zelf Blinksale. Ik stuur niet zoveel facturen dus is het gratis. Ben je een groter bedrijf dan zou je het grootste pakket van $49 per maand kunnen nemen. Dat is totaal 310 euro.
  • En qua financiele software zou je over kunnen stappen op een pakket als Reeleezee (bekend van de Bizner bank). Dit pakket kan overigens ook urenadministratie en facturen versturen voor een meerprijs. Het pakket kost 34,95 euro per maand. En zo ben je voor financiele software ineens nog maar 419 euro kwijt.

Dit brengt het totaal dus in plaats van 205.000 euro op 34.239. Een luttele besparing van 170.761 euro. Voor slechts een klein deel van dit bedrag wil ik dit best eens bij je bedrijf komen uitleggen en begeleiden bij invoering. Hierbij is wel belangrijk dat je een open mind hebt. Dus niet langer impact analyses, business architects, schaalbaarheid en vragen over veiligheid stellen. Durf je over te leveren aan een ander, partijen als Google en anderen zorgen allemaal voor de ICT aspecten, jij hoeft je alleen nog maar druk te maken over functionele wensen.

Be Sociable, Share!

Discussion

No comments for “Kantoorautomatisering 2.0, een stuk goedkoper”

Post a comment