// you’re reading...

Weblog

Waarom bedrijven zouden moeten bloggen

Ondanks dat veel bedrijven zich al beraden op het gebruiken van blogs, blijft dit vaak bij plannen (64% marketeers is geinteresseerd in weblogs). Hoe overtuig je nu als fervente blogger je baas dat er ook maar eens een blog moet komen? Robert Moskowitz (geen familie van) schreef een artikel over de beste redenen om een blog te beginnen als bedrijf. De volgende vijf redenen moeten als minutie dienen om je baas te overtuigen:

Blog to put a human face on the company
Weblogs zijn bij uitstek een manier om eens lekker hip over te komen (zie Nike), maar het kan ook fors verkeerd uitpakken, zoals Unilever fors merkte. Het is dus een goede manier om je bedrijf van kille multinational om te vormen naar gezellige hippe gast. Maar oppassen voor zinnen zoals Balkenende die tegenover Andre Kuipers uitsprak (Windows Media Player) blijft gepast.

Blog to obtain free market research
Deze reden is een lastige, het is waar dat reacties op blogs vaak kunnen zorgen voor zinvolle updates van het geschrevene, maar om nu te zeggen dat je een productlancering moet baseren op reacties op je blog lijkt zeer onwaarschijnlijk. Wat je wel kunt doen is via blogs trends signaleren. (zoals Intelliseek’s BlogPulse)

Blog to offer a "Buy In" that increases customer satisfaction
Blog-lezers zijn veel actiever bezig met je product dan mensen die alleen maar een artikel komen lezen. Op deze manier kun je op subtiele wijze de binding met je product aanzienlijk verhogen. Een goed voorbeeld hiervan vind ik de sites die SonyEricsson in de lucht brengt van fotografen die met hun cameraphones verslag uitbrengen van hun avonturen.

Blog to leverage opinion leaders’ influence
Dit argument gaat vaak op voor ‘trendy’ producten. Eerst zullen deze worden gebruikt door personen die anderen beinvloeden, opinion leaders of information hubs. Daarom is een blog nog geen slechte manier om (koop) beslissingen te beinvloeden. Dit is bij politici al genoegzaam bekend (denk aan Bos, Verhagen, Marijnissen (netjes via gratis WordPress) en het enige leuke en persoonlijke weblog van Klaas de Vries!).

Blog to gain on the Big Dogs
Hier gaat Moskowitz de fout in volgens mij, natuurlijk is het zo dat kleine bedrijven (ook kleine bedrijven die weblogs gebruiken) sneller groeien dan grote bedrijven. Als Microsoft 10% groei realiseerd is dat wat anders dan als Bakkerij Piet dit doet. Ik ben het dan ook oneens met de bevinding van Moskowitz dat:

This makes blogging one of those rare phenomenons that lifts all boats, but lifts smaller boats faster than the big ones.

Be Sociable, Share!

Discussion

No comments for “Waarom bedrijven zouden moeten bloggen”

Post a comment