// you’re reading...

Entrepeneur

Blognetwerken een mogelijk succes voor uitgevers?


Ik ben al heel lang een fan van blognetwerken. Met name het model van Gawker met betaalde bloggers vind ik een erg goed idee. Ik denk ook dat dat in Nederland moet kunnen werken. Als je leert van de onderwerpen van Gawker (Roddel, auto’s, gadgets, reizen, games en erotiek als succesverhalen) moet je ook in Nederland een weblog kunnen maken dat groot genoeg is om rendabel te zijn. Het probleem is dat journalistieke bedrijven op dit moment niet gewend zijn om met omzetten te werken die voor een enkele FTE genoeg inkomsten genereren.
Er zijn in Nederland wel een aantal blognetwerken (bijvoorbeeld Blog.nl en Blogo.nl) zij werken echter volgens een ander model. Net als het Amerikaanse Weblogs Inc (overgenomen door AOL voor $25.000.000) worden de bloggers betaald op basis van gedeelde inkomsten. Dit heeft als voordeel dat de aanloopkosten veel lager zijn. Toch denk ik dat de nadelen ervan ook groot zijn:

  • Bloggers moeten het naast hun eigen werk doen (dat levert onregelmatiger postings op)
  • Er kan slechts beperkt invloed op de bloggers worden uitgeoefent (men doet het immers vrijwillig)
  • De focus ligt vaak bij het onderwerp (dat is goed, maar de primaire focus moet succes zijn)

In de Nederlandse praktijk blijkt het ook nog het geval dat de grote uitgevers (wegens de geringe omzet in vergelijking tot hun andere producten) er niet aan willen. Pas bij succes stapt men in (zoals de Telegraaf met Geen Stijl). Daardoor zijn het kleinere partijen die de weblognetwerken exploiteren. Deze hebben een kleiner marketingbudget en minder marketingpower. Ook is het betalen van vaste krachten voor hen lastig.
Door deze factoren komen de blognetwerken langzamer op gang dan zou kunnen. Ook hebben de netwerken geen toegang tot professionele advertentieverkopers. Ze moeten dan ook genoegen nemen met CPM opbrengsten van minder dan 1 euro (ik mag hopen dat professionele uitgevers minimaal streven naar het tienvoudige). Maar ze komen wel op gang! Zoals de mensen achter het netwerk Blog.nl aangeven op Marketingfacts loopt hun weblognetwerk heel goed. Ze hebben een autonome stijging, maar die gaat elkaar steeds meer versterken.
Ik ken degene achter dance.blog.nl, Cyril Snijders. Hij is een professionele journalist en doet in zijn vrije tijd deze blog erbij. In een maand tijd heeft hij op piekdagen meer dan 1000 bezoekers (daar zouden heel wat bloggers blij mee zijn, inclusief deze blogger). Nu heeft hij veel verstand van dance en schrijft daar ook professioneel over. Dan vraag je je toch af wat er zou gebeuren als zijn blog op de Gawker manier was aangepakt (12 stukjes per dag, 5 dagen per week, full time eraan werken en professionele marketingondersteuning en dedicated verkopers)? Dat moet toch rendabel te krijgen zijn. Welke grote uitgever neemt deze handschoen op?

Be Sociable, Share!

Discussion

No comments for “Blognetwerken een mogelijk succes voor uitgevers?”

Post a comment