- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

Het grote kanaalconflict


Op het MWG congres [1] oreerde Vincent Evers [2] er op los over business die naar internet verdween. Hoe alles daardoor beter werd. En hoe de oorspronkelijk bedrijven daardoor slechts tien procent van de omzet over hielden. Hij had daarbij het voorbeeld Funda [3] (overigens uit een eerdere column [4] van hem) waarbij de makelaars eerst voor 10x de omzet van Funda zaken deden en dat door de komst van Funda het nu makkelijker en goedkoper is om een huis te vinden.
Voor de reisbranche geldt dit ook. Zo schreef ik al eerder [5] over het onvermogen van de reisbranche om mij een fatsoenlijke last-minute te bieden. Ook lijkt men niet in staat om een fatsoenlijke vliegticket vergelijker te maken (en met de komst van de low cost carriers is dat helemaal onmogelijk, maar kijk eens op Lowcostairline.nl [6]). Maar ik begrijp nu dat dat geen onmacht is, maar gewoon pure onwil!
De reisbranche is bang geld te verliezen als hun tarieven transparant worden. Als je niet meer dagen op zoek moet voor een goedkope ticket of vakantie, dan neem je dus gewoon direct de goedkoopste. En dan is men de inkomsten van de brandstoftoeslag, reserveringskosten, ticketprintkosten(!) en security tax ineens kwijt. De branche is bang om zijn business naar internet te verplaatsen omdat men dan in conflict raakt met de traditionele reisbureau’s. Ook is men bang om een serieuze vergelijkingssite te steunen omdat men dan daadwerkelijk moet concurreren op wat men biedt.
Uiteindelijk zullen ze er toch aan moeten geloven. Het is natuurlijk wachten op de Funda, de Google, de Amazon of nog beter de Easyjet onder de reissites. Wie is er in staat dit open te breken? Wie bouwt een vergelijker waarbij de consument weer aan de knoppen zit? Ik kijk uit naar een fusie tussen de KLM [7] site, de eerder genoemde Lowcostairlines.nl [6], Tripadvisor [8] en Kieskeurig [9].

Be Sociable, Share!
  • [10]
  • [11]
  • [12]
  • [13]