// you’re reading...

Online Marketing

Google Analytics (part 2)


Het is nu alweer even geleden dat Google Analytics is gelanceerd. Na de eerste hype (waar ook ik aan meedeed) kwamen de eerste klachten (waar ook ik aan meedeed). Er waren hier en daar problemen met het in de lucht houden van de servers. In antwoord daarop wordt het gros van de websites nu maar een keer per dag ge-update en kun je maximaal 5 websites meten. Nu lijkt alles goed te lopen en ook ik ben tevreden. Wat mij betreft zijn er een aantal zeer interessante voordelen aan Analytics:

  • Het is eenvoudig en begrijpelijk, veel data is gewoon simpel weergegeven. Op het eerste gezicht is er een beetje een overdaad, maar na een tijdje rondkijken is het allemaal erg eenvoudig
  • Ik heb echt een zwak voor de Geo-Location map, hiermee kun je zien waar je bezoekers vandaan komen. In een andere optie kun je dit tot op stadsniveau zien. Leuk is ook dat je kan zien in welke stad je de meeste conversies hebt
  • De integratie met CPC campagnes is geweldig. Ik maak gebruik van Overture en Google voor mijn campagnes. Alle campagnes zijn uitstekend te tracken op zowel woordkeuze en campagnetekst (ik heb al heel wat veranderd in mijn campagnes door deze goede inzichten)
  • Je kan vrij makkelijk zogenaamde ‘goals’ tracken. Aan de conversies op deze goals kun je zelfs actuele e-commerce inkomsten hangen. Je kan dan precies je kosten per order uitrekenen
  • Onlangs is in alle stilte de zogenaamde site-overlay toegevoegd. Hiermee kun je precies zien waar mensen naartoe gaan op een pagina. De ideale manier om je navigatie te verbeteren.

Nu zijn er nog slechts een paar verbeterpuntjes te gaan. Zo moet er echt vaker worden geupdate en wil ik meer accounts kunnen toevoegen. Welke zichzelf respecterende internetter heeft er nu slechts 5 internetsites!

Be Sociable, Share!

Discussion

2 comments for “Google Analytics (part 2)”

  1. Die site overlay lijkt echter nog niet helemaal goed te werken. Of er klikt geen mens op links van mij en de websitestatistieken van de sites waarnaar geklikt worden denken van wel…

    Door: Michel | March 2, 2006, 00:05
  2. En Google Analytics heeft het nadeel dat het zeer arbeidsintensief is doordat iedere afzonderlijke style sheet in bijv. WordPress voorzien moet worden van een code.

    Gr.,

    Rob

    Door: Rob | December 29, 2006, 23:08

Post a comment