// you’re reading...

Online Marketing

Invasie van de Amerikanen


In alle stilte heeft er een kleine fusie plaatsgevonden. Een tijdje geleden werd Marktplaats overgenomen door eBay (voor een aardig bedrag). Langzaam werden steeds meer van de Amerikaanse bezittingen geintegreerd. Zo zagen wij al PayPal (hier) en Skype opduiken (je kan nu rechtstreeks met de verkoper bellen). Ook is het foeilelijke design al enigszins aangepast (al begreep ik dat bij een te radicale wijziging men enorm gaat klagen).
Gister heeft men echter compleet eBay langzaam naar binnen geduwd. Zo zie je op de voorpagina het blokje ‘Nu kopen op eBay‘ opduiken (zie ook het plaatje hierboven). Ook zie je bij het zoeken een tabbladje opduiken met resultaten van eBay. Ze leggen het programma ook uit (hier). Zou dit een langzame transformatie zijn van Marktplaats naar eBay?

Er viel me echter wel een klein foutje op. Er staan AdSense advertenties onder de zoekresultaten op Marktplaats van eBay. Hier stond onderstaande advertentie voor eBay. Dat lijkt me niet de bedoeling om voor jezelf te adverteren :-) Dit schoonheidsfoutje zal wel snel worden opgelost.

UPDATE: Volgens insiders is het geen foutje, maar beleid?!?

Be Sociable, Share!

Discussion

5 comments for “Invasie van de Amerikanen”

  1. Over kleine foutjes gesproken: Nu kopen op Marktplaats moet eBay zijn gok ik? 😉

    En die AdSense advertentie snap ik niet helemaal, er verscheen een advertentie van eBay bij de ads op marktplaats? Inderdaad dom om dat geld aan Google te geven ipv binnen de organisatie te houden (als ik je goed begrijp). Je kunt in AdWords vrij makkelijk sites filteren uit je content netwerk advertenties. eBay heeft echter nogal een rare manier van adverteren die wars van kwaliteit is, er zit echt geen fatsoenlijke strategie achter (Ze doen het ook niet zelf, ben de naam van het heel erg grote amerikaanse bedrijf dat het doet vergeten…)

    Door: Ruben Timmerman | January 11, 2006, 21:15
  2. Ruben, dank je voor de opmerking. Ik heb het uiteraard gelijk aangepast. Ik ben wel benieuwd naar de naam van het bedrijf dat de AdSense advertenties doet van eBay. Ik vind die ook vaak heel slecht passen.

    Door: Sipke | January 12, 2006, 10:11
  3. Hoi Sipke,

    Eeen kleine correctie op je artikel – niet het complete aanbod van eBay staat op de Marktplaats site maar “slechts” de artikelen uit de zgn. eBay Winkels. Deze artikelen vind je overigens niet op de gewone eBay site maar (voorheen :) )alleen via http://www.ebaystores.nl

    Overigens doet eBay de online marketing compleet zelf – En kan ik je verklappen dat er toch echt wel een gedachte achter die eigen advertenties zit…

    Door: Martijn Jansen | January 17, 2006, 00:40
  4. @ Martijn, dank je voor je aanvulling. Ik begreep ook al van iemand anders dat er een gedachte zit achter die advertenties (branding waarschijnlijk?) maar ik zie die niet zo snel. Ik heb zeker zo mijn twijfels omdat ik vind dat de eBay AdWords advertenties niet zo sterk zijn. Je krijgt soms echt de meest rare aanbiedingen (zoals het kopen van Duitsland). Maar mocht je kunnen en willen uitwijden, dan zijn veel mensen denk ik wel benieuwd.

    Door: Sipke | January 17, 2006, 10:07
  5. Ik heb een paar maanden geleden geklaagd bij Google over de AdWords spam van eBay. Het antwoord van mijn contact:

    “De betreffende advertenties komen niet van Ebay uit. We zijn hier van op de hoogte en er wordt aangewerkt.”

    The thing is, eBay heeft veel affiliates die traffic direct naar eBay doorsturen (dit mag ook eigenlijk niet, je moet je als affiliate altijd bekend maken in je advertentie).

    De advertentie van eBay die op dit moment bijvoorbeeld op Google.nl verschijnt als je [kopen] zoekt, wordt gerund door http://mediaplex.com/ (bekijk maar eens de redirect headers van de URL van de advertentie).

    De spam achtige keywords worden gedaan door het bedrijf Commission Junction (http://cj.com). Ik had dat een paar maanden geleden al gecheckt maar heb er nu weer een gevonden op het woord [portfolio].

    Dus, het adverteren doen ze niet zelf. Die gedachte snap ik ook wel. Ã¢â€šÂ¬0,05 per bezoeker is niet slecht, that’s it. En ja, een beetje branding maybe.

    En Google heeft er verder ook nog niks aan gedaan, maar dat komt omdat er dus wel mensen op die advertenties klikken, en zolang er geklikt wordt is er voor Google niks aan de hand natuurlijk :)

    Door: Ruben Timmerman | January 17, 2006, 18:44

Post a comment