- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

Moet een nutsbedrijf als Ziggo wel een merk bouwen?

Logo ZiggoSinds ik van Nijmegen naar Utrecht verhuisde heb ik internet en TV via Casema. Ik koos hiervoor omdat ik geen vaste telefoon meer wilde en je bij ADSL van KPN nog een telefoonlijn moest hebben. Eigenlijk ben ik altijd tevreden geweest. Er waren nooit grote storingen, de kosten liepen niet uit de hand en de snelheid van de verbinding ging met de tijd mee. Onlangs lanceerde Ziggo met veel kabaal [1]. Dit kwam in de plaats van mijn vertrouwde Casema.

Nu is er al veel geschreven over Ziggo [2]. Zo is er veel mediageld besteed en werkte het samenvoegen niet voor alle klanten naar behoren. Maar de prijs ging niet omhoog en mijn internet bleef het doen (tot gister dan, toen had men last van een enorme storing). Maar de grote vraag is, is zo’n verandering wel nodig.

Ik zie internet tegenwoordig als een nutsbedrijf [3]. Net als gas, water en licht heeft eigenlijk iedereen wel een internetverbinding. En de vraag is op welke basis de consument zijn keuzes maakt. Ik kom niet veel verder dan prijs, betrouwbaarheid, service en snelheid. Maar waar ligt de onderscheidelijkheid?

Eigenlijk kun je je dus alleen onderscheiden op service en prijs. Het merk Ziggo (en ook alle andere ISP’s) doet aan geen van beiden iets. Ze proberen een gevoel te kweken zonder mij hard te overtuigen van hun kwaliteiten. Hiermee laten ze eigenlijk zien dat ze niet zo onderscheidend zijn. Een merk bouwen kost veel tijd en vooral veel geld. Het kweken van een gevoelsmerk nog veel meer van beiden. Zou het niet veel beter zijn om tegen een zo laag mogelijke prijs zoveel mogelijk service te bieden? Men heeft een grote userbase, dus mond op mond reclame doet dan de rest.

Be Sociable, Share!
  • [5]
  • [6]
  • [7]
  • [8]