- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

Het hele bericht in een RSS feed?

Er zijn op dit moment twee soorten RSS feeds. Een met daarin een deel van het bericht waarbij het idee is dat je weet wat er aan de hand is op een site. Het is een dienstverlening om mensen te attenderen op leuke nieuwe stukken op een site. De andere manier is het tonen van het gehele bericht (in verschillende gradaties, soms alleen de tekst, soms ook, foto, video en polls). De vraag is, wat is het beste?
Ik heb de laatste tijd mijn eigen gedrag geanalyseerd. Ik heb op dit moment bijna 100 RSS feeds in Google Reader. Een aantal daarvan posten bijna nooit. Maar sites als Mashable, Valleywag, Webwereld en Marketingfacts posten wel 10 berichten per dag. Ik merk dat het lezen van de feeds in 3 stappen verloopt:

  1. Scannen van de koppen
  2. Bij interesse: Lezen van het bericht onder de kop in mijn RSS reader
  3. Bij zeer grote interesse (naar het bericht of de reacties): Doorklikken naar de site

Van de 2.412 berichten die ik in de afgelopen 30 dagen heb gescand, heb ik er misschien naar 5 per dag doorgeklikt. Dat betekent dus dat voor mij de RSS reader de website is. Als je dus van mij wilt profiteren dan moet je je verdienmodel ook naar mij toe verplaatsen. Dat zie ik eigenlijk nog weinig sites proberen (behalve dan een mislukte poging van Bright [1]). De grote Amerikaanse sites doen dit al veel meer (Mashable, Gizmodo etc.). Maar wat maakt het eigenlijk uit voor een adverteerder? Of je nu die rectangle of die banner naast een bericht op de site plaatst, of dat je dat ding naast hetzelfde bericht in een reader zet het levert allemaal hetzelfde op.
En behalve dat je hetzelfde effect bereikt, is het ook nog eens zo dat je in ieder geval bij mij de irritatie sterk beperkt.

Be Sociable, Share!
  • [2]
  • [3]
  • [4]
  • [5]