- 8a, online marketing blog - http://www.8a.nl/blog -

Een aantal krantensites gooit de handdoek in de ring

Na jaren werken bij een krantenuitgever is mijn aanleg tot het zijn van een nieuwsjunky nu volledig omgezet in een verslaving. Ik was daarbij lange tijd een fan van Nu.nl en later werd Volkskrant.nl mijn startpagina. Maar de laatste tijd heb ik het idee dat de kwaliteit aan het afnemen is omdat er weinig updates waren.

Het meest duidelijke voorbeeld daarvan is het AD. Die hebben hun site op de automaat gezet en hun webredactie sterk ingekrompen [1] (met een bereik in STIR van boven de 16% een interessante zet). De Volkskrant zet DAG.nl op zwart (toch ook nog 4.4% in STIR). Maar ook de Volkskrant zelf lijkt meer en meer te varen op de ANP feed. De enige sites die nog lekker op stoom lijken zijn Telegraaf.nl en Nu.nl. Daar zijn nog veel updates en ook in het weekend is daar nog wel wat leven te bespeuren (er waren bijvoorbeeld maar een paar sites die dit weekend melden dat Robert Geesink het bijzonder goed deed in de bergrit van de Vuelta).

Maar is dit een logische stap? Het IAB melde aan netto bestedingen in 2008 nog 159.6 miljoen euro [2]. En dat is alleen nog maar display advertising (banners dus). Search zou dat zeker verdubbelen en met de niet IAB leden erbij denk ik dat je misschien wel een markt hebt van 500 miljoen. Dat is een ruif waar je toch uit zou moeten willen eten. Zeker omdat dit geld nu naar steeds minder sites gaat. Als je hier niet je fair share uit weet te halen zou je toch eens goed moeten kijken naar je verkoopapparaat.

De problemen van de uitgevers zitten hem echter niet alleen aan de inkomstenkant. Ook aan de kostenkant is er een probleem. Met name aan techniek worden bakken met geld uitgegeven. Dat moet goedkoper kunnen (WordPress anyone? [3]). Ook blijkt het hebben van focus een probleem. Sites als Elsevier, Z24 en Bright.nl weten hun kosten laag te houden door geen enorme netwerken te bouwen. Maar een Volkskrant heeft in haar bovenbalk 10 sites staan die ze moeten onderhouden. Met wat focus zou de voorpagina er dan toch wat florisanter uitzien.

Be Sociable, Share!
  • [4]
  • [5]
  • [6]
  • [7]