Er zijn drie manieren van het genereren van verkeer naar je website. Vanuit zoekmachines, vanuit andere sites en doordat mensen je URL direct intikken. Over SEO, SEA, bannercampagnes en e-mailmarketing wordt veel geschreven, maar over het halen van mensen vanuit een andere site eigenlijk niet. Ik dacht, laat ik dat eens op een rijtje zetten.
Volgens mij zijn er zes manieren om links te genereren naar je site:
- Portals en startpagina’s:
Vaak vergeten omdat het gewoon saai handwerk is. Daar zijn ‘wij hoogopgeleide online marketeers‘ natuurlijk veel te goed voor. Maar een vermelding op een aantal startpagina dochters levert je honderden bezoekers per dag op. Een andere goede plaats is DMOZ [1], een weinig bekende directory die echter door heel veel directories klakkeloos wordt overgenomen. Een linkje daar is ook veel waard.
Stap 1: Maak een uitgebreide ronde op internet en kijk naar relevante portals waar je site tussen zou passen en stuur naar deze sites een persoonlijk en gemotiveerd verzoek om je site te linken. - Partnership:
Iedereen heeft wel een relatie met een toeleverancier, een contentpartner of gewoon vrienden. Dan is het uitwisselen van een link natuurlijk makkelijk gedaan. Maak daar gewoon beleid van. Je kan ook partners zoeken: richt samen een rubriek op, neem samen een initiatief of sluit je aan bij een brancheorganisatie. Veel sites met weinig bezoekers met daarachter een professionele uitgever willen graag hun content op andere sites hebben. Hier kan je gebruik van maken.
Stap 2: Breng je huidige partners in kaart en wissel links uit. En ga na waar je nog meer redelijk eenvoudig partners kan maken. - PR / Buzz:
Natuurlijk harstikke makkelijk gezegd, maar zorg dat je iets doet waar mensen naar willen linken! Een succesvolle viral is niet zo makkelijk gemaakt, het aantal flops is gigantisch. Het doen van een onderzoek met een opmerkelijke of actuele vraag is veel makkelijker. Maar een goede ondernemer heeft vaak ook een interessante kijk op zijn eigen business. Je kan die opschrijven en op je site zetten.
Stap 3: Ga na wat je in huis of in je hoofd hebt wat voor anderen interessant is en zet dit op je site. Belangrijk is hierbij ook dat je dit communiceert naar buiten met bijvoorbeelde een persbericht. - Content
Eigenlijk het allerbelangrijkste voor een stabiel aantal links. Hoe beter en unieker de inhoud van je site hoe meer mensen er naar zullen wijzen. Dat kan van alles zijn: unieke producten, lage prijzen, video, user reviews etc. Maar het allerbelangrijkste is dat er iets staat dat niemand anders heeft en waar vraag naar is.
Stap 4: Ga na waarin je uniek bent en maak een plan om dat uit te vergroten door content te (laten) creeeren. - Participatie
Ook dit is weer hard werken. Meng je in de discussie op blogs, forums en andere sites waar je als gebruiker aan kan meedoen. Twitter [2] is hier ook een uitstekend middel voor. Door je in discussie te mengen kan je links delen of mensen wijzen op bepaalde zaken op je site. Heel belangrijk is echter wel dat het relevant is wat je meldt, anders keert iedereen zich tegen je. Aan de andere kant is een conversatie met je potentiele bezoekers gewoon leuk!
Stap 5: Ga op zoek naar relevante fora, blogs en andere sites waar je je in de discussie kan mengen en ga dat doen. - Social networks
Er wordt gigantisch veel tijd besteed op social networks. Het zijn bezoekers en pageview kanonnen van jewelste. Er zijn ook veel mogelijkheden naast de participatie in het vorige punt. Zo kun je vaak onderwerp of merkgroepen oprichten en voeden met info. Een andere mogelijkheid zijn de gadgets of widgets [3] die veel van deze sites toelaten. Het mooie is dat gebruikers vrijwillig jouw spullen op hun persoonlijke pagina’s zetten.
Stap 6: Ga na wat er al is en maak hier gebruik van. Kijk wat je site uniek maakt en hoe je dat kan overbrengen in zo’n netwerk.
Dit is een opzetje voor iets wat ik nog ergens anders voor wil gebruiken. Heeft er iemand nog aanvullingen of andere tip, laat ze horen!