- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

Haalt Hyves het einde van 2009 als marktleider in Nederland?

hyvesIk spreek tegenwoordig regelmatig met Belgische collega’s. Het gesprek kwam daar op sociale netwerken. Ik dacht altijd dat Netlog [1] daar de grootste was, maar nu in snel tempo werd ingehaald door Facebook. De waarheid bleek iets minder heroisch te zijn. Netlog is maar heel kort redelijk groot geweest en al vrij snel door Facebook ingehaald. Volgens mijn Belgische collega’s was Netlog voor ‘laagopgeleide kinderen‘.

netlog_vs_facebook

Toen vroeg ik mij af hoe het nu eigenlijk in de Nederlandse sociale netwerken zit. Om mij heen is het trend om je Hyves profiel te verwijderen. En ook ik heb bijna meer vrienden op Facebook dan op Hyves. Nu weet ik wel dat ik in een vrij klein hyper-online wereldje leef dus eerst maar eens de feiten checken. En dan vallen twee dingen op. Facebook is nog lang niet in de buurt van Hyves. En het lijkt alsof de enorme groei van Facebook tot stilstand is gekomen.

hyves_vs_facebook

Je ziet wel dat Facebook groeit, maar nog lang niet in de buurt is van Hyves. Maar er is daar meer aan de hand. Als je namelijk een vergelijking maakt met de andere social networks in Nederland. Dan zie je dat CU2.nl, Sugababes.nl en Superdudes.nl allemaal reeds door Facebook zijn vermorzeld (en dat Ilse en de Telegraaf hebben laten zien niet in de ontwikkeling mee te kunnen van die twee giganten).

ondergang_netwerk_sites_nederlandMaar daar zie je ook iets anders. De vlakke lijn die je lijkt te zien in de vergelijking met Hyves blijkt niet zo vlak te zijn. Facebook laat een verdubbeling van het aantal bezoekers zien in een jaar tijd. In datzelfde jaar lijk je ook een trend te zien van afvlakking (en eventueel zelfs daling van hetzelfde aantal bezoekers) bij Hyves. Als Facebook in dit tempo doorgaat zijn ze er in 3 jaar overheen. Als Hyves echt blijkt te dalen zou onze recessie wel eens langer kunnen lijken dan de hegemonie van Hyves… Maar 2009 gaan ze nog wel halen denk ik.

Be Sociable, Share!
  • [2]
  • [3]
  • [4]
  • [5]