- 8a, online marketing blog - http://www.8a.nl/blog -

De ‘ouderwetse’ krantenverkoper


Nederland is een land waar de meeste mensen een abonnement op een krant hebben. Slechts een heel klein aantal [1] mensen koopt een krant los. Doorgaans wordt dit verklaard doordat het een cultuurverschil zou zijn dat zo is gegroeid. Toch denk ik dat het in Nederland zeker een ‘self fullfilling prophecy’ is. Om nu te zeggen dat het echt wordt gestimuleerd:

– Voorkanten zijn vaak weinig uitnodigend (het kan ook zo! [2])
– Los kopen is duurder (waarom, hij hoeft toch niet bij je thuis gebracht?)
– Je moet erg je best doen er een te vinden, ze zijn vaak op, in veel landen kun je op elke straathoek [3] terecht
– De presentatie is vaak belabberd (zeker in contrast met met een Engelse kiosk [4]

Waarom niet eens gedacht aan een wat actievere verkoop? Zet bijvoorbeeld de ouderwetse krantenverkoper in (en dan niet om abonnees te werven!). Laat hem als een marktkoopman gewoon roepen wat er vandaag in de krant staat dat je MOET lezen. Ook zijn er in Nederland (nagenoeg) geen automaten voor het kopen van de krant. Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld de Chicago Red Eye [2]! Krantenverkopers van Nederland laat eens wat zien, kom die boekwinkel en supermarkt uit en innoveer! (thnx, Marjolijn [5]!)

Be Sociable, Share!
  • [6]
  • [7]
  • [8]
  • [9]