- 8a, online marketing blog - http://www.8a.nl/blog -

Online muziek sites Last.fm en Pandora nog niet veroverd door internet reuzen

web-musicMarc [1] wees mij (alweer wat maandjes geleden overigens) er op dat het hem opviel dat de grote online muziek websites allemaal nog zelfstandig zijn. Dus niet in handen van de grote spelers als Microsoft, Yahoo en Google. Maar ook niet in handen van de muziekindustrie.

Er zijn er een paar. De grootste, Pandora [2], laat een stevige opgaande lijn zien. En dat ondanks dat de muziekindustrie Pandora heeft gedwongen om geen bebruikers buiten de VS toe te laten. De grote concurrent Last.fm [3] is wel beschikbaar buiten de VS, maar heeft door haar iets moeilijkere manier van gebruiken (plugins voor iTunes etc.). Dan is er nog Jango [4] waar je gewoon kunt luisteren naar de muziek die je wilt door een artiest in te vullen. Vervolgens krijg je een radiostation dat de muziek van deze artiest laat horen.

muziek_sites_vergelijking

Ondanks dat deze sites dus veel bezoekers trekken zijn ze allemaal in handen van de oprichters en Venture Capital bedrijven. En de vraag is waarom? Een van de redenen kan zijn dat het verdienmodel nog erg onduidelijk is. Veelal wordt er gewerkt met advertenties en met leads naar aankoop van fysieke CD’s of de iTunes winkel. Een andere reden kan zijn dat de platenbazen nog altijd hangen aan hun traditionele verdienmodel met hoge marges. Maar zoals je hieronder kan zien is daar niet echt reden toe. De opkomst van digitale muziek heeft de daling in albumverkopen nog lang niet goed gemaakt. Sinds 2002 worden er per jaar zo’n 200 miljoen minder albums verkocht. Toch een verlies in omzet van bijna 3 miljard dollar bij een gemiddelde verkoopprijs van $14.  De laatste verklaring die ik kan bedenken is de angst voor copyright claims bij de grote internet ondernemingen. Maar dat lijkt hier een ongegronde angst omdat deze partijen allemaal netjes afdragen naar de muziekindustrie.

20071114_us-album-sales-through-non-traditional-channels

Maar eigenlijk is er dus gewoon geen verklaring. Misschien dat een van deze partijen voor Yahoo de manier is om er weer een beetje bovenop te komen. Of voor Microsoft om dichter bij zijn online doelen te komen. Maar bovenal lijkt mij dit een manier voor de muziekindustrie om wer dichter bij haar gebruikers te komen. Kijk wat Hulu heeft gedaan voor de TV industrie [5]!

Overigens voor wie nog meer uit dit soort diensten wil halen een tweetal tips:

Be Sociable, Share!
  • [10]
  • [11]
  • [12]
  • [13]