- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

Wat is een procentje meer in STIR waard?

Zoals je het NOM hebt voor print en het SKO voor TV en radio, zo heb je sinds een aantal jaar ook STIR. De STichting Internet Reclame bestond zelfs onlangs 3 jaar [1]. Al vanaf het begin heb ik hier wat mee te maken gehad voor sites waar ik voor werkte. Het is bedoeld om adverteerders objectief inzicht te geven in het bereik (qua grote en doelgroep). Maar wat is dat nu eigenlijk waard een procent in STIR [2]?

Ik heb alleen echte ervaring met B2C sites en heb gemerkt dat als je 1,5 cent per pageview (dus 15 euro CPM gemiddeld) netto overhoudt voor display advertenties, dat je dan redelijk bezig bent. Sites met gigantische hoeveelheden pageviews (sociale netwerken, fora, webmail etc.) zullen dit niet halen. En bedrijven met een zeer aantrekkelijke niche (sites over superjachten, sportwagens en duurdere financiele producten) zullen hoger zitten.

De bestedingen in Q4 van 2007 waren netto 46,8 miljoen euro [3]. Voor een maand was dat dan gemiddeld 15,6 miljoen. Volgens STIR waren er in de maand november van 2007 in het totaal 1,11 miljard bezoeken. Bij een gemiddeld aantal pageviews van 5 (uit de duim dit getal :-)) per bezoeker verdien je dan per Pageview:

15.600.000 / (5 x 1.110.000.000) = 0.028 euro per pageview

Dat bedrag is dus hoger dan mijn inschatting, maar daar zitten ook een paar B2B sites bij. Bij 1 procent STIR bereik heb je 135.510 personen. Stel nu dat die 2 bezoeken doen en weer 5 pageviews dan verdien je:

135.510 x 2 x 5 x 0,015 euro = 20.327 euro aan dat bezoek per maand

Dat moet een leuke stimulans zijn om nog eens wat harder te trekken aan het verkeer op je site. Helaas heb je nog wel een aantal randvoorwaarden waar je aan moet voldoen. Zo zijn een professioneel sales team, goede posities op je site en een doelgroep die niet afstoot randvoorwaarden waar je zeker aan moet voldoen.

Met mijn sites zal ik nog geen miljonair worden, maar ja geld maakt niet gelukkig ;-).

Be Sociable, Share!
  • [4]
  • [5]
  • [6]
  • [7]