- 8a, online marketing blog - https://www.8a.nl/blog -

De videotheek is passe


Vroeger kocht ik heel veel CD’s, nadat de MP3 in zwang kwam ben ik daar mee gestopt. En dat niet alleen omdat je dan al die illegale MP3’s kon krijgen. Ik heb eigenlijk mijn hele (redelijk omvangrijke) CD collectie gedownload via Napster [1] / Kazaa [2] / eMule [3] / BitTorrent [4]. Dit deed ik omdat het veel minder moeite was deze te downloaden dan ze te rippen van CD. Ook was ik een van de eersten in mijn omgeving die alleen nog MP3 draaide omdat deze was gekoppeld aan mijn stereotoren. Later maakte ik het met mijn (rampzalige) Philips MX6000i [5] apparaat ook mogelijk om in de huiskamer via de TV al de MP3’s van mijn computer te benaderen en af te spelen over deze Home Cinema set.
Met films ging het eigenlijk nog veel sneller. Na de videoband duurde het heel erg lang dat er een DVD speler in mijn huis kwam. Dit omdat die DVD spelers eigenlijk tussentechnologie zijn in mijn ogen. Afspelen via je harde schijf is natuurlijk veel makkelijker.  Daarom is het zo vaag dat er nog geen echt goede online videotheek is. En dan niet zo’n halfbakken manier als Netflix [6] waarbij je nog gewoon een DVD in je brievenbus krijgt.
Er zijn al een aantal services waarbij je online video’s kan huren. Zo heeft RTL video [7] zo’n 260 (veelal bagger) films in de aanbieding om te streamen. Nu is dat nog geen booming business (lees het interessante artikel van Frank [8]), maar nu is de tijd om je positie te verwerven (behalve dan in hotels waar de on demand pr0n natuurlijk goede omzetten garandeerd). Tegen de tijd dat niet alleen de handige geeks (zoals ik) een film weten te kijken via internet op hun TV is het te laat. Het is daarom voor mij een raadsel waarom moviedatabase IMDB [9], distributeur A-Film [10], review site Cinema.nl [11], bioscoopconcern Pathé en videotheekketen Videoland [12] nog niet hebben op dit gebied. Met name voor de laatste groep, de videotheken, mag wel eens in actie komen. Of is men het verhaal van de muziekindustrie alweer vergeten?

Dit is een post in het kader van de online marketing blog kermis, georganiseerd door Ruben Timmerman, hoe de kermis precies werkt kun je lezen op zijn site [13].

Be Sociable, Share!
  • [14]
  • [15]
  • [16]
  • [17]